Genchi genbutsu

Wersja z dnia 10:40, 24 gru 2022 autorstwa Admin (dyskusja | edycje)

(różn.) ← poprzednia wersja | Zatwierdzona wersja (różn.) | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Japoński termin Genchi Genbutsu oznacza coś w rodzaju „aktualnego miejsca”, „aktualnej rzeczy”, ale często jest tłumaczony jako „idź i zobacz miejsce akcji” (Gemba). Podejście to wywodzi się z Systemu Produkcyjnego Toyoty i jest fundamentalną zasadą Lean Management: Nie ufaj temu, co mówią inni, ale spójrz na sytuację na miejscu i spróbuj ją zrozumieć.

Idea Genchi Genbutsu

Podstawową ideą Genchi Genbutsu jest uzyskanie (jako managera) kompleksowego zrozumienia zagadnienia – od procesów w całym łańcuchu wartości, administracji i marketingu po wymagania klienta – poprzez bezpośrednią obserwację. Nie wystarczy otrzymać i ocenić wskaźniki i dane lub oświadczenia w konkretnej sprawie od innych (niższych) podmiotów, ponieważ zwykle uogólniają one problem lub przedstawiają go subiektywnie.

W duchu Genchi Genbutsu zadaniem menedżera jest zdobywanie nowych spostrzeżeń i perspektyw z punktu widzenia pracowników (lub klientów). Menedżer powinien uzyskać przegląd sytuacji bezpośrednio w miejscu produkcji (Gemba). Celem tej formy lean management jest doprowadzenie do ciągłego doskonalenia (Kaizen).

Lean management w produkcji wymaga wysokiego poziomu obecności kierownictwa w obszarze produkcyjnym, więc jeśli pojawia się problem w tym obszarze, to zanim będzie można go rozwiązać, musi on być najpierw poprawnie i dogłębnie zrozumiany. Proces Genchi Genbutsu to nie tyle fizyczny akt pójścia i odwiedzenia miejsca pracy z problemami, ale raczej osobista wiara w zrozumienie wszystkich implikacji w celu podjęcia dowolnej decyzji w ramach określonych okoliczności procesu, jak i całości.

Zalety Genchi Genbutsu

Koncepcja Genchi Genbutsu skupia się na faktach dotyczących tego, co naprawdę wydarzyło się w obszarze produkcyjnym. Pomaga organizacjom w wizualizacji problemu i precyzyjnym wskazaniu pierwotnej przyczyny problemu. Wykonanie Genchi Genbutsu może pomóc organizacjom w uzyskaniu następujących korzyści:

  • Lepsza widoczność problemu
  • Rozwiązania mogą być dostarczane natychmiast w oparciu o scenariusz wykonany na miejscu
  • Operatorzy mają możliwość przedstawienia swojego wkładu w problem
  • Otwiera komunikację między kierownictwem, a operatorami
  • Podnosi świadomość, aby natychmiast zgłaszać problemy, jeśli wystąpią ponownie w przyszłości.

Wskazówki podczas wykonywania Genchi Genbutsu

Kluczem do Genchi Genbutsu jest obszar, w którym wystąpił problem. Ważne jest, aby określić, gdzie powinna rozpocząć się analiza i jaki będzie zakres badania, aby dostarczyć wiarygodne rozwiązanie. Oto kilka wskazówek podczas wykonywania Genchi Genbutsu

  • Obserwuj i uzyskuj opinie operatorów na temat sposobu wykonywania pracy
  • Przeprowadzać ankiety i wywiady w celu zidentyfikowania rozbieżności w oparciu o ludzkie zrozumienie
  • Sprawdź dane historyczne i inne raporty dotyczące procedur i procesów
  • Wykrywaj błędy na podstawie rzeczywistych procesów
  • Sprawdź błędy ludzkie lub maszynowe
  • Przejrzyj wszystkie aspekty sytuacji, które inni mogli przeoczyć.

Genchi Genbutsu i Gemba - różnice

Genchi Genbutsu jest powszechnie kojarzony z Gemba Walk , ponieważ mają tę samą koncepcję promowania ciągłego doskonalenia. Podobnie jak Genchi Genbusu, Gemba jest również japońskim terminem oznaczającym „miejsce zdarzenia”, "miejsce wykonywania pracy". Różnią się jednak procesem i implementacją.

  • Gemba walk ma na celu obserwację pewnych obszarów obiektu w poszukiwaniu możliwości poprawy i nie ma konkretnych problemów, które organizacja próbowała rozwiązać. Kładzie nacisk na ciągłe doskonalenie poprzez obserwację wymaganych działań w celu wykonania codziennych zadań i identyfikację okoliczności do wdrożenia bezpieczeństwa w miejscu pracy.
  • Genchi Genbutsu wykonuje się, gdy pojawia się problem, który organizacja stara się rozwiązać. Dokładny obszar na hali produkcyjnej, w którym wystąpił problem, to miejsce, w którym dochodzenie zaczyna rozwiązywać problem. Pomaga zidentyfikować pierwotną przyczynę problemu, zadając odpowiednie pytania operatorom i pracownikom.