Wdrożenie kanban: Różnice pomiędzy wersjami
Z SYSTEM-KANBAN.PL
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 123: | Linia 123: | ||
Te dwanaście punktów można uznać za konieczne do '''wdrożenia systemu kanban'''. | Te dwanaście punktów można uznać za konieczne do '''wdrożenia systemu kanban'''. | ||
== Zobacz też == | |||
* [[Wdrożenie KANBAN w SAP|Wdrożenie systemu kanban w SAP]] | |||
[[Kategoria:Kanban]] | [[Kategoria:Kanban]] |
Aktualna wersja na dzień 09:23, 5 sty 2023
Projektowanie systemu kanban w teorii jest znacznie łatwiejsze niż jego wdrożenie w przestrzeni produkcyjnej. W artykule tym w kilku punktach omówię niezbędne kroki do wdrożenia systemu kanban na gruncie.
Czy rzeczywiście potrzebuję systemu kanban?
- Problem nr 1 – Często muszę zatrzymać linię produkcyjną bo brakuje jakiejś części. Zakup zwykle trwa długo. Pracownicy oczekują na zakup części nie robiąc nic produktywnego.
- Problem nr 2 – Nadmierny zapas któregoś elementu. Jest to problem, którego zwykle nie jest się świadomym, a problem nadmiarowych zapasów może doprowadzić do zamrożenia pieniędzy, marnotrawstwa przestrzeni magazynowej lub na produkcji.
Jeśli w linii produkcyjnej występują któreś z poniższych problemów, oznacza to, że wdrożenie kanban przyniesie wymierne korzyści dla Twojej linii produkcyjnej.
Planowanie
Wdrażając system kanban należy przeanalizować kilka zasadniczych elementów:
- Analiza obecnej sytuacji
- Projekt strumienia wartości nowego systemu
- Liczba kanbanów dla każdego typu części
- Wybór sygnału kanban
- Przeszkolenie z ludzi w zakresie działania systemu kanban
Krok 1 – podziel produkcję na wydziały / gniazda robocze
Należy wyraźnie oznaczyć każde gniazdo produkcyjne w fabryce. Pracownik logistyki wewnętrznej powinien bez problemu dotrzeć z materiałem w miejsce, które będzie określone na karcie kanban. Poniższy opis będzie dotyczył jednego z wyodrębnionych gniazd roboczych. Wszystkie te kroki należy powtórzyć wszędzie tam gdzie będzie wdrożony kanban.
Krok 2 – wyodrębnij potrzebne materiały
Należy zrobić listę materiałów potrzebnych do pracy pracownikom pracującym w danym obszarze. Warto w tym przypadku wykonać mapę procesu w każdym gnieździe roboczym. Powinna powstać lista materiałów, które są potrzebne do działania produkcji.
Krok 3 – oszacuj dzienne zużycie
Jest to jeden z najważniejszych elementów wdrażania kanban. Dzienne zużycie będzie bazą do zbudowania supermarketów, z których będzie korzystał pracownik. Dzienne zużycie powinno być szacowane dla konkretnego wydziału. Krok ten można wykonać podczas mapowania procesu, który należy wykonać w kroku drugim. Do listy materiałów należy dopisać ilości elementów, które zostały zużyte podczas produkcji.
Krok 4 – zapas bezpieczeństwa
Gdy posiadasz już listę potrzebnych materiałów oraz ilości jakie zużyto w danym wydziale, należy do każdej wartości dodać jakiś zapas bezpieczeństwa. Zwykle jest to jakiś procent dziennego zużycia. Przyjmijmy że zapasem bezpieczeństwa będzie 10% dziennego zużycia. Jeśli dzienne zużycie to 100 szt jakiegoś elementu to zapas bezpieczeństwa będzie równy 15szt.
Krok 5 – określ ilość elementów w pojemniku
Aby określić ilość zapasów należy dla każdego elementu dodać wartości obliczone w kroku 3 i 4. Da to dzienny zapas równy: 115szt. Oznaczało to będzie że codziennie pracownik logistyki będzie musiał uzupełnić jeden pojemnik. Jeśli to za często, można przyjąć dowolnie inną wielkość uzupełnienia. Np. tygodniowy lub dwutygodniowy zapas. Należy wtedy odpowiednio pomnożyć zapas dzienny.
Krok 6 – określ rodzaj sygnału kanban
Krótko mówiąc w kroku tym należy dobrać odpowiedni pojemnik dla danej części. Pojemnik powinien być odpowiedni do ilości jaką będzie trzeba w nim umieścić (krok 5). Należy wziąć pod uwagę rozmiar, wagę i ilość elementów. Jeśli elementu nie da się umieścić w pojemniku należy wybrać inny rodzaj sygnału kanban. Może to być paleta euro, kontener lub inna metoda przechowywania materiału. Ważne jest to że sygnał kanban powinien być możliwy do przewożenia z miejsca na miejsce.
Każdy pojemnik powinien być opisany zgodnie z opisem zamieszczonym w artykule na temat kart kanban.
Krok 7 – określ ilość kart kanban
Oblicz ile pojemników potrzebujesz w supermarkecie. Możesz skorzystać z kalkulatora do obliczania ilości kart w obiegu. Pamiętaj, system kanban oparty na supermarketach powinien działać na co najmniej dwóch pojemnikach. Jeden pojemnik służy do bieżącej produkcji, natomiast z drugiego korzysta się gdy uzupełniany jest zapas w pierwszym pojemniku.
Krok 8 – wykonaj 5S
Uporządkuj, wizualnie obszar, w którym będzie wdrożony system kanban. Usuń wszystkie niezbędne do produkcji elementy, uporządkuj narzędzia. Opisz każdy element, który musi znajdować się na stanowisku.
Krok 9 – zaprojektuj supermarket
Posiadając listę potrzebnych materiałów, wielkości pojemników i potrzebną ilość pojemników, należy przyłożyć się do zaprojektowania regałów, w których wszystkie te materiały będą składowane. Pamiętaj, regał powinien stać jak najbliżej pracownika, który będzie korzystał z tych materiałów. Wartością dodaną takiego umiejscowienia regału jest to, że pracownik nie musi tracić zbędnego czasu na pobranie potrzebnego elementu. Dobrym wyborem są regały skośne na którym możemy położyć kilka pojemników jeden za drugim. W każdym takim pojemniku powinny znajdować się elementy jednego indeksu w ilości obliczonej w kroku 5. Ilość pojemników liczona była w kroku 7.
Krok 10 – wypełnij supermarket
Wypełnij wszystkie pojemniki zgodnie z indeksem i ilością opisaną na pojemniku / karcie kanban.
Krok 11 – przeszkol pracowników
Należy nauczyć ludzi obsługujący system kanban, w jaki sposób on działa. Warto zwrócić szczególną uwagę na to aby elementy były pobierane tylko z pierwszego pojemnika. Drugi to zapas bezpieczeństwa. Gdy skończy się zapas w pierwszym pojemniku należy wysłać go do napełnienia. Jeśli sygnałem kanban nie jest pojemnik, należy wysłać inny przypisany sygnał kanban. Sygnał kanban może być wysłany do magazynu lub do innego wydziału, który będzie miał za zadanie uzupełnić zapas w gnieździe nadawczym i wysłać go z powrotem do wydziału z którego dotarł sygnał kanban.
Krok 12 – opróżnij magazyny
Zlicz wielkości partii kart kanban, które które będą krążyć pomiędzy gniazdem roboczym, a magazynem. Powstanie lista materiałów które powinny pozostać w magazynie. Dla bezpieczeństwa dodaj niewielki zapas bezpieczeństwa.
Przykład:
Artykuł | Miejsce występowania | Wielkość partii | Zapas bezpieczeństwa | Zapas w magazynie | jm |
---|---|---|---|---|---|
Artykuł A | supermarket 1 | 10 | 1 | 11 | szt |
Artykuł A | supermarket 2 | 50 | 5 | 55 | szt |
Artykuł A | supermarket 5 | 20 | 2 | 22 | szt |
zapas w magazynie | suma: | 80 | 8 | 88 | szt |
Artykuł B | supermarket 1 | 100 | 10 | 110 | szt |
Artykuł B | supermarket 3 | 50 | 5 | 55 | szt |
Artykuł B | supermarket 6 | 10 | 1 | 11 | szt |
zapas w magazynie | suma: | 160 | 16 | 176 | szt |
Jeśli to możliwe, pozbądź się materiałów, które nie występują w supermarketach. Dla materiałów, które pozostaną, należy utrzymywać zapas w wielkości, która została wyliczona w tabeli powyżej.
Te dwanaście punktów można uznać za konieczne do wdrożenia systemu kanban.
Zobacz też
REKLAMA